کتــابکــده
مجـــالی برای بیــان مطـالبــی از کتابهـــا و دربـاره کتابهــا
 

روزنامه «تلگراف» دست به انتخاب «110 كتاب برتر تمام دوران كه دنیا را تغییر دادند» زد.  کتاب‌های کلاسیک، علمی- تخیلی و زندگینامه همه در این لیست طبقه‌بندی شده‌اند.

 بخشي از اين ليست به همراه توضيحي در باره هريك از اين آثار را در زیر بخوانيد: 

کلاسیک

ایلیاد و اودیسه / هومر

«ایلیاد» به دوران جنگ تروا بازمی‌گردد و صحنه‌های نبرد را با داستان‌های قهرمانی می‌آمیزد. تلاش‌های بی‌حاصل اودیسه در بازگشت به ایتهاکا بعد از پایان نبرد، مبنای داستان «اودیسه» و شكل‌دهنده آن است. تجلی نمادین زندگی انسانی در قالب سفری حماسی به سوی خانه‌، الهام‌بخش آثاری بسیاری از جمله «اولیس» جیمز جویس، «اوه برادر کجایی» فیلمی از برادران كوئن و صدها اثر هنری دیگر شده است.

وقایع‌نگاری‌های بارچستر/ آنتونی ترولوپ

وقایع‌نگاری‌های بارچستر شامل شش رمان است و داستان آن در یك كلیسای جامع تخیلی در شهر بارچستر می‌گذرد. تم محوری داستان در ارتباط با روحانیون و دینداران و مردمان اصیل است. این شش رمان در فاصله سال‌های 1855 تا 1867 نوشته شده است.

غرور و تعصب / جین آستین

خانم و آقای بنت پنج دختر دارند كه هیچ‌كدام ازدواج نكرده‌اند و وقتی مردی جوان و ثروتمند در همسایگی‌شان مستقر می‌شود، آرزو می‌كند با بزرگ‌ترین دخترشان كه بسیار هم زیباست، ازدواج كند. رابطه دختر و پسر شكل می‌گیرد، اما مرد جوان دوستی دارد كه همه چیز را به هم می‌ریزد و رابطه آنها را خراب می‌كند. اما همین دوست متكبر بعدها عاشق دختر دوم خانواده می‌شود و تقاضایش برای ازدواج با تمسخر و بی‌اعتنایی رد می‌شود. با وجود موانع و سوءتفاهمات بسیار كه موجب جدایی شخصیت‌ها شده، شخصیت‌هایمان دوباره به یكدیگر نزدیك شده و غرور و تعصب را كنار می‌گذارند. خیلی‌ها از پی‌رنگ این داستان وام گرفته‌اند اما هیچ‌کدام تاکنون چیزی به موفقیت و ذکاوت «غرور و تعصب» ننوشته‌اند.

سفرهای گالیور / جاناتان سوئیفت

هجویه سوزان سوئیفت انسان را در کریه‌ترین وضعش به تصویر می‌کشد، چه وقتی که تحلیل رفته (مثل لیلی‌پوت‌ها) و چه وقتی به‌شکل زمختی بزرگ شده (مثل بروبدینگناگ‌ها). ظرفیت «ما» در خودفریبی که در شخصیت گالیوری مسخره اما پرشکوه جلوه کرده، این سیاه‌ترین رمان را جذاب و خواندنی می‌کند.

جین ایر / شارلوت برونته

ظلم، ریا، امیدهای برباد رفته، جین ایر با همه اینها روبه‌روست اما در نهایت فردیت اوست که پیروز می‌شود. رابطه او با راچستر چنان قدرت و حسی دارد که سخت می‌توانیم باور کنیم چنین شخصیت‌هایی هرگز حقیقتا نزیسته‌اند.

جنگ و صلح / لئو تولستوی

شاهکار تولستوی بی‌نظیر است. هر چند شخص نویسنده‌اش گفته نمی‌توان آن را رمان خواند. شخصیت آندره، پی‌یر و ناتاشا - و روش زندگی تراژیک و غیرمنتظره آنها شما را 1400 صفحه دنبال خود خواهد کشاند.

دیوید کاپرفیلد / چارلز دیکنز

سفر دیوید به دنیای بزرگسالی با انتخاب‌های مشکلی همراه است و تعداد زیادی از شخصیت‌ها، از استیرفورث خیانت‌پیشه تا آقای میکابر بامزه در آن حضور دارند.

بازار خودفروشی / ویلیام مکپیس تاکری

دوشیزه ربکا جواب داد: «من فرشته نیستم.» و راستش واقعا نبود. سوال اینجاست که آیا باید «بکی شارپ» زرنگ و غیراخلاقی را سرزنش کنیم یا جامعه متظاهری را که در آن زندگی می‌کند.

مادام بوواری / گوستاو فلوبر

رمان خوش‌ترکیب فلابر بازگوکننده قصه «اِما» زن خسته‌ و ملولی است که خود را با خرید و عشق سرگرم می‌کند. هیچ پایان خوشی در انتظارتان نیست.

میدل مارچ / جورج الیوت

«دوروتی» جوانی‌اش را پای دانشمند پیر و غریبی می‌ریزد. «لیدگیت» با «رزاموند» زیبا و خودپسند ازدواج می‌کند. شخصیت‌های جورج الیوت مرتکب خطاهای وحشتناکی می‌شوند اما هرگز حس همدردی‌مان را با آنها از دست نمی‌دهیم.

شعر

سونات‌های شکسپیر

اشعار تغزلی شکسپیر سراسر انباشته از سطوری به یادماندنی است که محل ارجاع فراوان دارند و باب تازه‌ای را به زندگی پر رمز و راز این نویسنده بزرگ می‌گشایند.

کمدی الهی / دانته

داستان حماسی «دانته آلیگیری» درباره سفر مردی به دنیای پس از مرگ است و از بهترین آثار جهانی ادبیات ایتالیا به حساب می‌آید.

داستان‌های کانتربری / جفری چاوسر

این مجموعه حکایات فکاهی از زبان زائرانی خیالی نقل می‌شوند که در سفر منزل به منزل خود به بارگاه قدیس «تامس بکت» وقت خود را به خوشی می‌گذرانند. هرکدام از این شخصیت‌ها علاوه بر داستان‌های جذابی که می‌گویند خود نماینده طبقات مختلفی از بافت اجتماعی مردمان قرون وسطی هستند و ما را از این باور غلط که قرون وسطی دورانی سراسر تاریکی و جهل و بیماری است درمی‌آورد. از دیگر اهمیت‌های این کتاب نگارش آن به زبان انگلیسی در دورانی است که هیچ ادبیات مکتوبی از این زبان در دست نبود.

پیش‌درآمد / ویلیام وردزورث

این شعر که پس از مرگ وردزورث منتشر شد گزارش سفر اتوبیوگرافیک اوست و هم قطعه‌ای از تاریخ سال‌های انقلاب و پس از آن.

قصاید / جان کیتس

قصاید کیتس به وصفی حسی از زیبایی طبیعت می‌پردازند اما از درون این تحسین‌ها سوالات جدی فلسفی برمی‌خیزد.

سرزمین هرز/ تی. اس. الیوت

الیوت در این شعر دنیای مدرن پیرامون خود را به مثابه سرزمینی بی‌حاصل تصویر می‌کند که در آن انسان‌ها و دنیایشان معنای آرمانی خود را از دست داده‌اند، الیوت تکنیک‌های بدیعی را با این شعر وارد عرصه شعر مدرن می‌کند و یکی از چهره‌های مسلم شعر قرن بیستم می‌گردد.

بهشت گمشده / جان میلتون

از زمان انتشار کتاب در 1667 محل توجه همه بوده و از همان زمان اثری کلاسیک محسوب می‌شده. میلتون در 12 کتاب حماسی خود می‌کوشد تصویری بازنوشتی از آفرینش جهان و کروبیان و انسان و هبوط به دست دهد. شخصیتی که میلتون از شیطان در این کتاب ارائه می‌دهد تفسیری تازه و محل بحث و جدل منتقدان و دین‌شناسان بسیاری بوده است.

سرود‌های معصومیت و سرودهای تجربه / ویلیام بلیک

اشعار کوتاه بلیک ساده‌اند و وزن و قافیه روانی دارند، اما به مفاهیم پیچیده‌ای می‌پردازند. بلیک این دو شعر را در زمان ناآرامی‌های سیاسی نوشته و دیدگاه‌های خود را نسبت به وقایع پیرامون خود در آنها انعکاس می‌دهد.

 

مجموعه اشعار ویلیام باتلر ییتس

ییتس عامل تاثیرگذار در احیای ادبیات ایرلند است، در اشعارش به مقوله‌های جوانی، عشق، طبیعت، هنر و جنگ می‌پردازد.

مجموعه اشعار تد هیوز

هیوز چهره‌ سرشناس و بزرگی در افق ادبیات انگلیسی است، اما آثارش کاملا شخصی است و در حومه‌های ترسناک یورک‌شایر که جوانی‌اش را در آنها گذرانده خلاصه می‌شود و البته که زندگی شخصی و تجربه زندگی مشترکش با سیلویا پلات بر شهرت و استعداد شعری او بی‌تاثیر نبوده است.

 

داستانی

تصویر یک زن / هنری جیمز

تسلط جیمز بر روان‌شناسی به بهترین شکل خود در روایت شخصیت «ایزابل آرچر»، زنی آمریکایی و جوان در جست‌وجوی سرنوشت خویش و «گیلبرت آزموند»، یکی از منفورترین شرورهای تاریخ ادبیات بروز پیدا می‌کند.

در جست‌وجوی زمان از دست رفته / مارسل پروست

رمانی که هر جمله‌اش تقلایی است در رسیدن به پایان، به اتمام، به نقطه. شاید در ابتدا خواننده را دفع کند اما شاهکار مدرنیته است و ما را با خود به سفر درون زوایای ذهن راوی می‌کشاند و به زحمت خواندنش می‌ارزد.

اولیس / جیمز جویس

در آمریکا و بریتانیا به دلایل اخلاقی ممنوع‌الچاپ شد. رمان جویس همچنان در اوج ادبیات مدرنیستی جای دارد. با وجود آنکه به سبک جریان سیال ذهن روایت شده و خوانندگان بسیاری را پس می‌زند، وزنی شیوا و بیانی کنایه‌آمیز دارد و آنان را که همراهش شوند به جذبه وا می‌دارد.

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند / ارنست همینگوی

تعمقی مردانه درباب مرگ، ایدئولوژی و سبوعیت جنگ، که خصوصا به تصویر جنگ داخلی اسپانیا می‌پردازد.

سه‌گانه‌ شمشیر افتخار / اولین وو

مطالعه‌ای تلخ و کنایه‌دار از اضمحلال ارزش‌های اشرافی در مواجهه با دیوان سالاری‌های پوچ و سبوعیت جنگ جهانی دوم، مردان مسلح، افسران و آقایان و تسلیم بی قید و شرط... اینها چیزهایی است که در رمان وو می‌خوانید.

تصنیف پکهام رای / موریل اسپارک

هجو است و به شکلی بیان نکردنی عجیب. رمان پنجم اسپارک شخصیت روح‌نگار، محقق، اسرارآمیز، شیطانی و در عین حال پرجذبه‌ «دوگال داگلاس» را مقابل دیدگان طبقه کارگر و قشر طبقه متوسط پکهام ظاهر می‌کند.

مجموعه داستان‌های خرگوش / جان آپدایک

اول بار شخصیت هری ربیت آنگستروم را در «ربیت» (خرگوش) به‌عنوان مردی بی‌نزاکت و بازیگر سابق بسکتبال می‌بینیم که در گریز و رجعت مدام به سوی زن باردار خود است. داستان‌هایی که به توالی این می‌‌‌آیند 30 سال را پشت سر می‌گذارند و به مفهوم مرد بودن در جامعه آمریکایی می‌پردازند.

صد سال تنهایی / گابریل گارسیا مارکز

نقطه عطفی در ادبیات داستانی و سنگ بنای رئالیسم جادویی، تاریخ فکاهی و سودایی ماکوندو و خاندان موسس آن بوئندیاس، قدرت خلق یک اسطوره را در خود دارد.

دلبند / تونی موریسون

موریسون مبدع نسخه‌ تازه‌ای از روایت بردگی است که در نوع خود کلاسیک محسوب می‌شود. حس تقصیر، طرد و انتقام در مقابل پرده‌ای از زندگی آزاد آمریکایی بیانگر تضادها و دغدغه‌های دوران خاصی از تاریخ آمریکاست.

زنگار بشر / فیلیپ راث

تشریح هوشمندانه و خشمگینانه‌ راث از نژاد، رسوایی، سیه‌روزی و ریاکاری در ناحیه‌ کلینتون- لوینسکی آمریکا به سه‌گانه باریک بین و عظیم او درباره آمریکا پایان می‌دهد (دو کتاب دیگر عبارتند از «تصنیف‌ آمریکایی» و «با یک کمونیست وصلت کردم»)

‌ داستان رمانتیک

ربه‌کا / دافنه دو موریه

زن دوم ماکسی‌میلیان دو وینتر صاحب املاک کورنیش که راوی بی‌نام داستان هم هست متاثر از توصیف‌های آزاردهنده‌ مستخدمه از خانم قبلی خانه، «ربه‌کا» است. داستان شاهکاری از تعلیق است.

مرگ آرتور / توماس ملوری

داستان پردازی ملوری درصدد اثبات این مدعاست که غایت شوالیه‌گری در وفاداری تام سلحشور به هم مرامان خود است، و نه در جانسپاری او به بارگاه زنی که بدو دل سپرده.

ارتباطات خطرناک / دولاکلوس

پاریس در قرن هجدهم: مارکیز دو مرتوی و ویکانت دو والمونت ترتیب نقشه‌ای را می‌دهند تا افرادی از طبقه‌ اشراف را با اغواگری به دام بکشانند. دسیسه‌ رندانه‌ ایشان آخر کار بی‌اثر می‌شود.

من، کلادیوس / رابرت گریوز

داستان اتوبیوگرافیک اما ساختگی کلادیوس، چهارمین امپراتور بزرگ روم باستان است. گریوز برای نگارش داستان کلادیوس از متون تاریخی مستند بهره می‌گیرد و البته ادعا می‌کند که خواب امپراتور را دیده است.

سه‌گانه‌ اسکندر / مری رنو

رنو خواننده‌ها را طی سه‌گانه‌ای تاریخی به فضای یونان باستان می‌کشاند تا زندگی و میراث اسکندر کبیر را با ارائه تصویری انسانی از او به نمایش بگذارد.

مرشد و فرمانده / پاتریک ابراین

داستان در فضای جنگ‌های ناپلئونی جاری است. کتاب‌های ابراین دریاها را با فرمانده ابری و خدمه‌اش بر عرشه کشتی درمی‌نوردد. داستان به رابطه‌ دوستی ابری و ماتورین جراح کشتی که طی نبردشان علیه شمن و طوفان شکل می‌گیرد هم می‌پردازد.

بربادرفته / مارگارت میچل

اسکارلت اوهارا مسیر خود را در دل جنگ داخلی آمریکا پیش می‌برد. اسکارلت دختر مغروری است که ابتدا دل به تصویر خیال‌پرورده خود از اشلی دست‌نیافتنی سپرده اما بعدها عاشق همسر سومش رت‌باتلر می‌شود، همانی که با یک جمله «به جهنم عزیزم» رهایش می‌کند و به راه خود می‌رود.

دکتر ژیواگو / بوریس پاسترناک

یوری ژیواگو عاشق دو زن است، یکی تونیا همسرش و دیگری لارای فریبا. پاسترناک این ماجرای عاشقانه را در کنار جنایات جنگ داخلی روسیه در قالب حماسه‌ای تاریخی روایت می‌کند.

تس دوبرویلز / تامس هاردی

ازدواج تس با آنجل کلیر به خاطر فرزند نامشروعی که در راه دارد از هم می‌پاشد و او سراپا گناه و تقصیر طرد می‌شود، کم‌کم به قهرمان تراژیک داستان بدل می‌شود که نمی‌تواند از جامعه ریایی ویکتوریایی بگریزد و دست آخر قربانی همان می‌شود.

حماسه‌ پلانتاژنت / جین پلیدی

مجموعه داستان‌هایی الهام گرفته از زندگی خاندان سلطنتی پلانتاژنت انگلیس. جین پلیدی یکی از چندین اسم مستعاری است که الئونور آلیس برفورد هیبرت تحت پوشش آنها داستان‌های تاریخی خود را می‌نوشته و در 1993 درگذشت.

 

جنایی

آقای ریپلی با استعداد/ پاتریشیا های‌اسمیت

تیم ریپلی یكی از جالب‌توجه‌ترین شخصیت‌های ادبیات قرن بیستم است: جوانی بسیار باهوش كه به قاتلی زنجیره‌ای بدل می‌شود و در دستیابی به خواست‌های خود اخلاق را زیر پا می‌گذارد.

شاهین مالت/ دشیل همت

حكایت حرص و دغل. همین‌طور اولین نمونه داستان جنایی قرن بیستم: داستان كاملی با حضور قهرمان خطاكار (سم اسپید)، زن اغواگر و طرح داستانی به هم پیچیده‌ای كه كم‌كم باز می‌شود.

شرلوك هولمز/ سر آرتور كانون دویل

یكی از پارادوكس‌های تاریخ ادبیات این است كه آدمی چون دویل بعد از خلق شخصیت مطلقا منطقی سراسر تاریخ ادبیات، خود به معنویت رو می‌آورد.

خواب گران/ ریموند چندلر

شاید اثر ادبی بزرگی نباشد اما به مدد خلق قهرمانی چون فیلیپ مارلو كه اولین بار اینجا ظاهر می‌شود، چندلر به تعریف ژانر داستان كارآگاهی و بعد فیلم نوآر كمك بسیار می‌كند.

بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس/ لوكره

لوكره استاد رمان جنگ سرد است و ماجراهای جاسوس بزرگ بریتانیا جورج اسمایلی را طی ماجراهای كشف موج‌شكنی در مسكو و برخوردهایش با الهه انتقام كاگ‌ب كارلا دنبال می‌كند.

اژدهای سرخ/ تامس هریس

وقتی هانیبال لكتر برای بار دوم مطرح می‌شود رفیق قدیمی اف‌بی‌آی (و نیز قربانی) ویل گراهام به سراغش می‌آید تا به كمك او مشكل جنایتكاری سریالی را حل كند.

قتل در قطار سریع‌السیر شرق/ آگاتا كریستی

سلول‌های خاكستری مغز هركول پوآرو از استانبول تا لندن را درمی‌نوردند تا پرده از راز زندگی و مرگ وحشتناك مسافری‌بردارد.

جنایات خیابان مورگ/ ادگار آلن پو

این داستان زیركانه‌ و مبتكرانه روایتگر جنایتی وحشیانه در پاریس قرن نوزدهم است و شخصیتی با نام «سی آگوست دوپن» را به عنوان «مردی با توانایی‌های تحلیلگری ویژه» معرفی می‌كند كه الگوی بیشتر كارآگاهان زبده بعد از خود می‌شود.

بانوی سپیدپوش/ ویلكی كولینز

حكایتی مهیج از زن‌هایی در مخاطره در قرن نوزدهم كه در قالب نامه‌نگاری روایت می‌شود و شخصیت شرور داستان مردی كاریزماتیك، پاكیزه و فربه است كه به یادها می‌ماند.

نوشات / المور لئونارد

لئونارد جنایت نویس معروف به خاطر دیالوگ‌های پرمغز و كوتاه و شخصیت‌های عجیبش معروف است. اینجا هم تریلر پرتعلیق جذابی می‌سازد كه در آن یك زوج ساده به قهرمان‌های تصادفی ماجرا تبدیل می‌شوند. تارانتینو فیلم جكی براون خود را با اقتباس از این اثر ساخته است.

 

علمی تخیلی

نورومنسر/ ویلیام گیبسون

داستان خشن و پرمخاطره‌ای از ژانر تخیلی دنیای مجازی كه در آن فعالیت‌های تكنولوژیك (هوش مصنوعی، هك، واقعیت مجازی) با نوع حساسیت و درك تاریك، آنارشیستی و عامیانه همراه شده، فضایی انباشته از هكرها، كلاهبردارها و شیادانی كه می‌كوشند موقعیت خودشان را در دنیایی كه با اصل مشاركت پیش می‌رود بیابند.

آثار گیبسون از جهاتی دیگر هم پراهمیت است و آن ورود انبوهی از كلمات و اصطلاحات مورد نیاز جدید به دنیای مجازی است، اصطلاحی چون سایبراسپیس از این دست است.

 

کتاب کودک
چلچله‌ها و آمازون‌ها / آرتور رنسوم

چهار بچه به جزیره وایلدکت (گربه وحشی) سفر می‌کنند و در آنجا به اردوی یک گروه رقیب برمی‌خورند اما بعد در شکار گنج با هم متحد می‌شوند.
شیر، كمد و جادوگر / سی اس لوئیس
پیتر، سوزان، ادموند و لوسی به تصادف خود را در سرزمین نارنیا و جادوگر سفید می‌یابند. این رمان از پیکرنگاری مسیحی ماجرای قربانی و رستاخیز بهره می‌گیرد. گذر ادموند هم از مرحله بچه مدرسه‌ای خودخواه تا مرد جوان قهرمان هم بازتاب لایه‌های معنوی قصه است.
ارباب حلقه‌ها / جی. ار. ار. تالکین
فرودو و دوستان‌اش سفرشان را به سرزمین موردور، قلمرو تاریكی، آغاز می‌كنند تا حلقه قدرت را در كوه‌های آتش آنجا نابود كنند و در طول این سفر هابیت‌های کوچک به قهرمانان ماندگار تاریخ داستان‌پردازی بدل می‌شوند. تاكنون بیش از 100 میلیون نسخه از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» فروخته شده و این فانتزی به حلقه مخاطبان ادبی دوران خود نیز راه یافته است.
نیمه اهریمنی‌اش / فیلیپ پولمن
سه‌گانه‌ای شامل «انوار شمالی»، «چاقوی تیز» و «كتاب غبار». ویل و لیرا پسر و دختری ساكن آكسفورد هستند كه سفرهای فانتزی و تخیلی راه می‌اندازند. این كتاب با واكنش منتقدان بسیاری مواجه شد، خود پولمن گفته این کتاب‌ها درباره «کشتن خدا» هستند. سال گذشته بر اساس این سه‌گانه كمپانی «نیولاین سینما» فیلم «قطب‌نمای طلایی» را ساخت.
فیلی به نام بابار / ژان دو برونوف
بابار شاهد كشته شدن مادرش است، پس از آن از جنگل به پاریس می‌رود و آنجا با «خانم پیر» آشنا می‌شود. در این بین گاهی هم به قلمرو سلطنت فیل‌ها سری می‌زند و پس از مرگ سلطان جانشین او می‌شود و ماجراهای بسیاری را پشت سر می‌گذارد. خود برونوف این كتاب‌های بزرگ و زیبا را تصویرسازی كرده است.
کودکان راه‌آهن / ای. نسبیت
پدر روبرتا، پیتر و فیلیس را به اتهام دروغین فروختن اطلاعات سری به روس‌ها دستگیر و زندانی می‌كنند. بچه‌ها مجبور می‌شوند به خانه‌ای نزدیك راه‌آهن نقل مكان كنند. كودكان هر روز برای قطارهایی كه از مقابل خانه‌شان عبور می‌كنند، دست تكان می‌دهند. آنها با آقای پركز، سوزن‌بان و آقای پیری كه هر روز صبح راس ساعت 9:45 سوار قطار می‌شود، دوست می‌شوند و از آنجایی كه این آقای پیر بسیار با نفوذ است، كمك می‌كند تا بی‌گناهی پدر بچه‌ها ثابت شود. از این كتاب بارها اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی شده است.
وینی پوه / میلنه
خرسی احمق با دوستانش در جنگلی كوچك، این داستان چیزی بیش از قصه‌ای کودکانه است. میلنه در این کتاب با محاکمه‌ها، موفقیت‌ها و خرابکاری‌های پوهِ عسل‌دوست و خوش قلب نوعی فلسفه زندگی می‌نویسد.
هری پاتر / جی کی رولینگ
ماجراهای پسری جادوگر که با نوجوانی‌اش و نیروهای شیطانی‌ دست و پنجه نرم می‌کند. این كتاب تاكنون بیش از 365 میلیون نسخه فروش رفته و به 65 زبان دنیا ترجمه شده است. پدیده هری پاتر هم منتقدان و بدگویان خود را دارد، اما افزایش شمار فروش آن و افرادی که بی‌خجالت غرق خواندن این کتابند، حکایتی دیگر است.
باد در بیدزار / کنت گراهام
موش‌کوری تنها و بدبخت سعی می‌کند سوراخش را تمیز کند، اما ناگهان از فضایی بیرون از خانه‌اش سر در می‌آورد. رتی، تاد و بجر را می‌بیند و زندگی جدیدی را شروع می‌کند که در آن مرتب باید تاد را از دست راسوها نجات دهد، از تاد مقابل هوای نفسش محافظت کند و نگذارد به قایق‌ها گند بزند.
جزیره گنج / رابرت لوئیس استیونسون
جیم هاوکینز که هنوز نوجوان رو به رشدی است نقشه گنج دزدان دریایی را در وسایل کاپیتان می‌یابد و به دنبالش می‌رود. از شخصیت‌های جذاب و همچنان مبهم کتاب جان سیلور دزد دریایی و طوطی‌اش است.
علمی‌تخیلی كودك

فرانکشتاین / مری شلی
نابغه رمان شلی با تصاویر کارتونی که از آن ساخته‌اند، بسیار فرق دارد. این موجود که ساخته دکتر ویکتور فرانکشتاین است، نیمی هیولایی گوتیک است و نیمی دیگر قهرمانی رمانتیک.
بیست هزار فرسنگ زیر دریا / ژول ورن
کاپیتان نمو جایی در میان آتشفشان‌های زیر دریا، دسته‌های بزرگ ماهی‌های چرخنده و کوسه‌ها و ته‌نشین‌های دریا ناتیلوس را بنا می‌نهد. نمو دانشمندی مرتد است و از همه نیروی خلاقه‌اش در جست‌وجوی انتقام بهره می‌گیرد.
ماشین زمان / اچ. جی. ولز
مسافر زمان به آینده دور سفر می‌کند و داستان ماجراجویانه‌ای هم دارد.
دنیای قشنگ نو/ آلدوس هاکسلی
داستانی عجیب درباره رویای جهل روزگار کهنه توسعه‌نیافته و دنیای پیشرفته مطلقا مصرف‌گرا، عشق‌ آزاد بی‌مایه، مصرف مداوم و عادی موادمخدر و انفعال مطلق اجتماعی؛ دنیاهایی كه هردو به یک میزان جنون‌آمیزند. در این خراب‌آباد خوشرنگ و رو بیگانه‌ای از دوران شکسپیر چاره‌ای جز خودکشی ندارد.
1984 / جورج اورول
جهان تصویر شده در این کتاب چنان دلسردکننده و در عین حال باورپذیر است که اصطلاح دنیای «اورولی» مدت‌هاست وارد زبان روزمره شده و حاکی از کنترل شدید دولتی است. دلسردکننده، کنایه‌آمیز و رمانتیک، از همه بیشتر فریادی از ته جان برای آزادی است.
روز تریفیدز / جان ویندهام
کتابی ترسناك از نوع دهه پنجاهی. اما کم‌کم که افراد بر مصیبت‌ها غلبه می‌کنند (مثل سقوط پیاپی شهاب‌های ثاقب و گیاهان گوشتخوار) داستان محکم و واقعا وحشتناک می‌شود.
بنیاد/ آیزاک آسیموف
«کهکشان بزرگ!» به خاطر برجستگی ادبی‌اش نیست که به سراغ اولین کتاب از سری کتاب‌های بنیاد می‌روید، بلکه به خاطر عظمت دنیای گسترده‌ و حماسی آسیموف است که به انحطاط و سقوط امپراتوری‌های کهکشانی می‌پردازد. این را که تمام کنید 14 رمان دیگر و بیشمار داستان کوتاه جذاب از آسیموف انتظارتان را می‌کشد.
2001: ادیسه فضایی / آرتور سی. کلارک
این اولین اثر از چهارگانه کلارک است که به عنوان رمان نوشته و در همکاری با استنلی‌کوبریک به فیلمنامه بدل شده است. در حالی که دیسکاوری1 به سمت زحل می‌رود، کلارک مخاطرات سلطه تکنولوژی کامپیوتر و هال9000 را به نمایش می‌گذارد.
آیا آدم‌ماشینی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ / فیلیپ کی. دیک
این شاهکار دیک به این سوال می‌پردازد که تمایز اصلی ما انسان‌ها در چیست و پا به پای آن با ریک دکارد در ماموریتش برای از کار انداختن آندروئیدها یا آدم مکانیکی‌های یاغی همراه می‌شویم. این کتاب الهام‌بخش «بلید رانر» فیلمی از رایدلی اسکات هم بوده است.


 



ارسال توسط فاطمه پازوكي

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

تفریح و سرگرمی

دانلود